Katalog

Predstavitev javno – zasebnega partnerstva

Koncept javno-zasebnega partnerstva v Sloveniji ni novost, kljub temu pa skriva še precej neizkoriščenih priložnosti, ki utegnejo biti dobra rešitev v finančno zahtevnih časih. Pričakujemo lahko, da se bo pri nas pomen javno-zasebnega partnerstva še krepil, zlasti zaradi načrtovane stabilizacije javnih financ, deloma pa tudi zato, ker bi javni sektor za zagotavljanje želene infrastrukture in storitev vsaj v določeni meri rad izkoristil znanje, izkušnje in tudi finančna sredstva zasebnega sektorja.

Javno-zasebna partnerstva morajo biti namreč skladna tudi s pravom EU. Omenjeno zahteva pravilno izbiro zasebnega partnerja ter poslovanje oziroma izvedbo projekta, ki dosledno upošteva omejitve, določene s pravili o državnih pomočeh.

Bistvena značilnost javno zasebnega partnerstva so dolgoročne pogodbe in porazdelitev tveganj. Vsak od partnerjev prevzame tista tveganja, ki jih lahko najbolje obvladuje.

Prednosti javno-zasebnega partnerstva:

  • Razbremenitev javnofinančnih sredstev
  • Prenos tveganja na zasebnih sektor (npr. tveganje izgradnje ter tveganje vzdrževanja/ upravljanja, tveganje prodaje storitve itd.)
  • Večja stroškovna učinkovitost pri izgradnji in upravljanju projekta
  • Višji standard kakovosti storitve za končnega uporabnika
  • Tveganje zamude pri dokončanju projektov se prevali na zasebni sektor s pogodbenim dogovorom in pogodbeno kaznijo.

Javni in zasebni sektor imata na prvi pogled različne cilje in interese, ki jih je treba uskladiti:

Država, Občina:                                  

  •   socialna in politična sprejemljivost
  •   večja blaginja za končnega uporabnika
  •   cenejša pridobitev zunanjega financiranja
  •   prenos tveganj na zasebni sektor
  •   financiranje zasebnikovega donosa

Zasebnik:                           

  •  ekonomska upravičenost projekta
  •  zaprta finančna konstrukcija
  •  sklenjena koncesijska pogodba
  •  obvladovanje tveganj
  •  zahtevana NSV na vložen kapital

img26643


Jaz tebi!