Predstavitev javno – zasebnega partnerstva
Koncept javno-zasebnega partnerstva v Sloveniji ni novost, kljub temu pa skriva še precej neizkoriščenih priložnosti, ki utegnejo biti dobra rešitev v finančno zahtevnih časih. Pričakujemo lahko, da se bo pri nas pomen javno-zasebnega partnerstva še krepil, zlasti zaradi načrtovane stabilizacije javnih financ, deloma pa tudi zato, ker bi javni sektor za zagotavljanje želene infrastrukture in storitev vsaj v določeni meri rad izkoristil znanje, izkušnje in tudi finančna sredstva zasebnega sektorja.
Javno-zasebna partnerstva morajo biti namreč skladna tudi s pravom EU. Omenjeno zahteva pravilno izbiro zasebnega partnerja ter poslovanje oziroma izvedbo projekta, ki dosledno upošteva omejitve, določene s pravili o državnih pomočeh.
Bistvena značilnost javno zasebnega partnerstva so dolgoročne pogodbe in porazdelitev tveganj. Vsak od partnerjev prevzame tista tveganja, ki jih lahko najbolje obvladuje.
Prednosti javno-zasebnega partnerstva:
- Razbremenitev javnofinančnih sredstev
- Prenos tveganja na zasebnih sektor (npr. tveganje izgradnje ter tveganje vzdrževanja/ upravljanja, tveganje prodaje storitve itd.)
- Večja stroškovna učinkovitost pri izgradnji in upravljanju projekta
- Višji standard kakovosti storitve za končnega uporabnika
- Tveganje zamude pri dokončanju projektov se prevali na zasebni sektor s pogodbenim dogovorom in pogodbeno kaznijo.
Javni in zasebni sektor imata na prvi pogled različne cilje in interese, ki jih je treba uskladiti:
Država, Občina:
- socialna in politična sprejemljivost
- večja blaginja za končnega uporabnika
- cenejša pridobitev zunanjega financiranja
- prenos tveganj na zasebni sektor
- financiranje zasebnikovega donosa
Zasebnik:
- ekonomska upravičenost projekta
- zaprta finančna konstrukcija
- sklenjena koncesijska pogodba
- obvladovanje tveganj
- zahtevana NSV na vložen kapital
Spremljate nas lahko tudi na: